Proposities ontwikkelen – voorbeelden uit de praktijk

Positioneren is het creëren van een voorkeurspositie in het hoofd van de doelgroep. De perceptie van een merk bepaalt voor een groot deel het gedrag. Echter, het menselijk brein is vol, selectief en weinig flexibel. Dus je moet keuzes maken, kleur geven aan je organisatie om het verschil te kunnen maken bij de doelgroep. Dat start bij het creëren van een nieuwe bedrijfsnaam of merk. Het manifest of merkverhaal vertelt het bijzondere verhaal van jouw organisatie. De propositie vat de belofte aan de doelgroep krachtig samen.

Veel bedrijven en organisaties vinden het lastig uit te leggen wat hun diensten exact inhouden en wat hun toegevoegde waarde is voor hun stakeholders. Het ontrafelen van die unieke kracht van bedrijven en organisaties die aansluit bij de behoefte van de doelgroep, daarbij help ik graag.

Bij het positioneren gebruik ik als leidraad drie voorwaarden, de positionering dient

  1. Onderscheidend zijn ten opzichte van de  concurrentie
  2. Relevant voor doelgroep (What’s in it for me?)
  3. Aansluitend bij de identiteit van de organisatie

Voorbeelden uit de praktijk
Een greep uit de proposities en merkverhalen die ik voor organisaties heb mogen ontwikkelen of  in opdracht van hun reclamebureaus (dank hiervoor!)

Vosteq. Een sprong vooruit in manufacturing
(positionering en propositie-ontwikkeling ism forflux)

Open Mind. Nieuwe beeldvorming
(aanscherpen positionering, merkverhaal corporate organisatie en sub-labels)

RUD IJsselland. Waarborgt de leefomgeving, versterkt bedrijven
(merkverhaal en propositie-ontwikkeling)

Valley. The evolution of city life
(communicatieplan incl. aanscherpen merkvisie op Zuidas en woontoren Valley in het bijzonder)

Venturefirm. Insiders in fusies en overnames
Fundfirm. Matchmakers in vreemd vermogen
(manifest en propositie-ontwikkeling)

Propositie-ontwikkelen-merkstrateeg-paula-buit

Mijn Modewereld. Zoveel Meer
(merkverhaal en propositie-ontwikkeling)

Uptime Works. Turning data into prediction and uptime
(business model canvas, business scenario’s opstellen, naamcreatie, merkverhaal en propositie-ontwikkeling)

Wensink Lease. Deze propositie mag binnenkort onthuld worden
(merkverhaal en propositie-ontwikkeling)

Paula Buit Strategie & Communicatie helpt  je graag bij het scherp krijgen van je merkpositionering en bij het ontwikkelen van unieke proposities.