Publicaties

De waarde van Design Thinking (Adformatie)
Design Thinking. Een belangrijk instrument voor innovatie en verandering voor bedrijven de komende jaren. Het blijft echter lastig de voordelen van Design Thinking zichtbaar te maken door de experimentele opzet en het ontbreken van een lineaire aanpak. En die voordelen wil je juist helder hebben om het effect van Design Thinking te kunnen voorspellen voor klanten. Wat is precies die toegevoegde waarde van Design Thinking?

Believe you can and you’re halfway there (Adformatie)
Een aantal geweldige professionals uit de wereld van politiek (Alastair Campbell), reclame (David Droga van reclamebureau Droga5), defensie (Generaal “Sir” Mike Jackson) en activisme (Jeremy Gilley) was bijeen voor het mind altering event “Worlds Collide” georganiseerd door het Britse strategennetwerk APG. Elk van de strategische denkers deelde interessante gedachten en perspectieven over waar strategie eigenlijk over gaat. Dit artikel belicht een selectie van de meest inspirerende adviezen van Campbell en Droga over ‘Wat is een goede strategie?’

Industriële marketing: is dat nou nodig?
In veel technische en industriële bedrijven ligt er een natuurlijke focus op techniek, kwaliteit en research & development. De focus op “de klant van de klant” en klantbeleving zijn minder aanwezig. Nu het concurrentievoordeel steeds minder vaak alleen uit technologische vernieuwing of de kwaliteit van producten wordt behaald, begint marketing in een B2B organisatie steeds belangrijker te worden. Niet alleen werken aan de klassieke 4p’s, maar ook aan het betrekken van valide gebruikersinzichten én de diverse disciplines binnen het bedrijf zelf.

Jobs to be done & klantwaarde

“If I had asked my customers what they wanted, they’d have said a faster horse”. Iedereen is wel bekend met deze quote van Henry Ford. De quote wordt vaak gebruikt om consumentenonderzoek te bekritiseren. En het belang van creativiteit en innovatie te benadrukken. Maar misschien moeten we de quote anders interpreteren. Deze uitspraak vertelt je dat niet de klant moet vragen wat ze willen, maar waarom ze het nodig hebben.

Radicale innovatie? Luister niet naar de klant! (Trendmagazine Second Sight)
Radical innovation? Ignore your customers! Putting customers above the products. Trying hard to meet the customers’ needs. This is a sure-fire formula for success, if we’re talking about traditional marketing. But is this the right path towards radical innovation?

The Future of Work
The 100 Year Life – Living and Working in an Age of Longevity by Lynda Gratton. “Increased longevity is causing people to drastically rethink retirement, and to redesign their retirement in ways that best work for them”. Gratton gelooft dat we in de toekomst allemaal langer leven en dat zowel organisaties als individuen daardoor op een hele andere manier moeten kijken naar onderwijs, werk, pensioen, gezondheid. De toekomst van werk krijgt een andere vorm. Moving from move from ‘recreation to re-creation’

Beter zakendoen met B2B branding (Link Magazine)
‘Intel inside’, wie kent het niet? Echter, vaker is de toegevoegde waarde die de industriële toeleverancier van halffabrikaten, onderdelen of modules levert aan een fabrikant onzichtbaar opgenomen in het eindproduct. Of wel zichtbaar, maar onder een andere productnaam. ‘Hoe vinden potentiële klanten, bijvoorbeeld de productontwikkelaars, dan uw bedrijf waar zij nog niet bekend mee zijn?’ Die vraag stond op 4 juni in Eindhoven centraal op het STEM-congres ‘Hoe merkwaardig is B2B?’ Nu het concurrentievoordeel steeds minder alleen uit technologische vernieuwing of de kwaliteit van producten wordt behaald, wordt marketing in een business-to-business organisatie steeds belangrijker.

Voldoet uw marketing- en salesaanpak nog wel? (Link Magazine)
Online B2B merk- en marketingactiviteiten beginnen meer en meer door te dringen in de bedrijfsstrategie van industriële bedrijven. Tijdens het congres “De digitale toekomst van B2B” (de 1e editie van het congres vond plaats op 30 juni jl. op de High Tech Campus in Eindhoven; www.DFB2B.nl) belichtten een tiental sprekers vanuit met name de praktijk welke stappen gezet kunnen worden om digitale instrumenten voor met name marketing en sales ingezet kunnen worden.

Meer verantwoordelijkheid, meer duurzaamheid en meer menselijkheid (Adformatie)
Hoe kunnen creatieve vaardigheden vaker worden ingezet bij business development processen om verandering te realiseren?

De magie van mythische merken (Trendmagazine Second Sight)
Veel bedrijven scheppen mythen of zelfs hele mythische werelden rondom hun merk. En consumenten laten zich graag verleiden door een mooi merkverhaal.

Populair-wetenschappelijk(Trendmagazine Second Sight)
Was de wetenschap ooit het domein van wereldvreemde en hyperintelligente nerds, de afgelopen jaren is een steeds groter publiek de wetenschap gaan ontdekken. De vraag is enorm en het aanbod ook.

Merkpositionering tijdens economische teruggang: de case Griekenland
Hoe bereik je consumenten die in hun gedachten meer bezig zijn met de huidige economische crisis te overleven dan met consumeren? Betekent een economische teruggang een geheel andere wijze van positioneren van je merk? Het artikel gaat over dit vraagstuk in één van de Europese landen met de sterkste economische teruggang: Griekenland.

Industriële marketing: is dat nou nodig?
In veel technische en industriële bedrijven ligt er een natuurlijke focus op techniek, kwaliteit en research & development. De focus op “de klant van de klant” en klantbeleving zijn minder aanwezig. Nu het concurrentievoordeel steeds minder vaak alleen uit technologische vernieuwing of de kwaliteit van producten wordt behaald, begint marketing in een B2B organisatie steeds belangrijker te worden. Niet alleen werken aan de klassieke 4p’s, maar ook aan het betrekken van valide gebruikersinzichten én de diverse disciplines binnen het bedrijf zelf.