15 juli 2019
De wereld is continue in beweging en bedrijven zijn meer dan ooit op zoek naar duidelijkheid en zekerheid. Strategie is een belangrijk middel om te navigeren in die complexiteit om te kunnen overleven als organisatie.
Start-ups kennen vaak een vrije cultuur zonder al te veel regels. Maar naar mate het bedrijf groeit, hoe meer regels, voorspelbaarheid (zekerheid) en structuur wordt gewenst.
Als er dan over ‘de klant’ van een bedrijf of merk wordt gesproken, wordt de doelgroep vaak in hokjes geplaatst. We praten over ‘de consument, Generation Z, senioren, moeders, studenten of werkenden’. Dit zijn slechts labels. Het geeft de illusie dat je iets specifieks over hen zegt, maar we kennen hun wereld niet echt.
We observeren de doelgroep van buitenaf, maar de beste strategieën worden geboren van binnenuit. Insiders tonen en vertellen dingen die vormgeven aan wie ze zijn. Breng tijd door in hun wereld, niet de jouwe. Zoals het voorbeeld hieronder, zo moet het dus niet:
Als strateeg wil je de ‘chaos’ van het echte leven zoals die door echte mensen wordt geleefd, injecteren in je strategie. De echte wereld is onze grondstof en de beste kans om conventies te doorbreken. Daarom hebben we chaos nodig.
Ook omdat regels en structuren niet altijd geïnteresseerd zijn in de ‘waarheid’ van het echte leven, maar vaak meer gaat over controle en voorspelbaarheid. Kijk dus vooral de Cannes Lions Talk (Warc-members only) van Weigel & Campbell, die mij inspireerde om meer chaos te gaan omarmen. 43 minuten goed besteed. Of lees de 5 minuten samenvatting.