For the Culture

3 mei 2023

Als je mensen in beweging wilt krijgen, moet je eerst de onderliggende culturele krachten begrijpen die hen drijven. Marcus Collins is head of strategy bij Wieden + Kennedy New York en professor marketing aan de Universiteit van Michigan. Hij heeft een nieuw boek genaamd ‘For the Culture’. Het gaat over hoe je de kracht van cultuur kunt benutten om mensen te beïnvloeden.

Perspectief

We kijken allemaal naar de wereld door onze eigen bril. Onze overtuigingen en verhalen die we in ons hoofd en hart hebben, hebben invloed op de manier hoe wij naar de wereld kijken. We hebben allemaal een andere werkelijkheid. En het heeft weinig zin om op zoek te gaan naar oplossingen als je de wereld alleen door je eigen (culturele) bril bekijkt. Dit inzicht is misschien wel het belangrijkste kantelpunt in bijvoorbeeld veranderprocessen en conflictsituaties.

Menselijk gedrag

Niets heeft meer invloed op menselijk gedrag dan cultuur, vertelt Collins. Cultuur bestaat uit gedragingen, normen, taal, symbolen en voorwerpen. Het laat allemaal zien ‘je hoort bij ons’. Muziek, film, video, literatuur, podcasts, stripboeken, sport. Dit zijn dingen die we gebruiken om ons ‘lidmaatschap’ van een bepaalde groep uit te drukken. Deze culturele uitingen helpen ons ook te navigeren in ons dagelijks leven.

“Man is by nature a social animal” – Aristotle

Betekenis geven

Door heel dicht op de doelgroep te zitten, begrijp je de nuances in culturele uitingen. Hierdoor weet je dat we naar 1 ding kunnen kijken en het betekent iets voor 1 persoon en het iets anders betekent voor een ander. De nuance en de verschillen waarnemen en begrijpen geeft inzicht in een specifieke subcultuur. Hoe beter we die dingen begrijpen, hoe groter de kans dat we er invloed op hebben. Hoe mensen informatie vertalen en betekenis geven kunnen merken de weg wijzen naar een nieuwe toekomst. Ook kunnen we met beter begrip ervoor zorgen dat berichten worden ontvangen zoals ze bedoeld zijn.

bron: marcus collins, for the culture

Kleine, sociale groepen zijn het startpunt

Volgens Marcus Collins verandert deze aanpak de bestaande conventies van traditionele marketing. Het grote verschil is dat kleine, sociale groepen het startpunt vormen in plaats van grote doelgroepen. Je ziet de wereld door hun ogen. Zonder te oordelen, nieuwsgierig vragen stellend en luisteren om te begrijpen. Zo begrijp je beter hoe de subgroep betekenis geeft aan zijn/haar wereld. En kun jij betekenis geven aan wat je ziet. Daarbij denken we goed na over wat we aan die gemeen- schappen of subgroepen kunnen bijdragen. De vraag is vervolgens hoe je aanjagers creëert die het netwerk van mensen uit een subgroep activeren. Breng mensen aan het praten, aldus Collins. En ze beginnen te praten met mensen die net als zij zijn. En als resultaat zullen mensen bewegen. Dit laatste advies van Marcus Collins is niet geheel onbekend. Het heeft veel overeenkomsten met het bekende mond tot mondreclame. Hiervan weten we dat dit werkt.