The Patagonia of Food

55% van alle maaltijden in Thailand bestaat uit rijst, het is het belangrijkste gewas van het land. Tot 17 miljoen Thaise boeren leven echter in armoede. Vooral rijstboeren hebben het erg moeilijk, hun inkomsten liggen zesmaal onder de armoedegrens. Dit is slechts 0,4 dollar per dag.

Peetachai “Neil” Dejkraisak, CEO van Jasberry, zegt dat “a big change started with a tiny corn of rice”. Grote veranderingen – en het transformeren van het leven van boeren – is begonnen met een klein rijstkorreltje. Nadat hij zag hoe rijstboeren worstelden om een redelijk inkomen te verdienen, richtte hij Jasberry op, een B Corp. organisatie en een sociaal voedingsbedrijf in Bangkok, Thailand.

In het Westen beschouwen we landbouw als een manier om inkomen te verdienen. Maar in Thailand gaat het veel dieper dan een beroep. Het is een cultureel, spiritueel iets. Opgegroeid in Thailand, wilde Dejkraisak voorkomen dat deze gemeenschap, deze cultuur, uitsterft.’

De gemiddelde leeftijd van de boeren is 62 jaar. De jongere generatie wil geen boer zijn. Ze zien hun ouders worstelen en komen liever naar de stad om taxichauffeur te worden, of werken voor een minimumloon in een fabriek. Het breekt het gezin uit elkaar.  

Een belangrijk deel van Jasberry is het helpen van boeren. Door Jasberry verdienen nu circa 2.500 rijstboeren in Noord-Thailand 6 dollar per dag. De nieuwe generatie boeren krijgen training van boeren die al drie generaties rijst verbouwen. De boeren zijn bij elkaar gebracht door betrokkenheid van spirituele leiders in de gemeenschap. Als boeren meer geld verdienen, kunnen ze dit investeren in hun kinderen. Dan hoeven ze niet naar de stad te vertrekken. Community-building first!

Daarnaast is gezondheid belangrijk. Er is bijvoorbeeld veel diabetes onder de bevolking. Dejkraisak kwam in aanraking met rijstwetenschappers en kwam zo op het spoor van jasberryrijst. Deze rijstsoort wordt beschouwd als de gezondste rijst ter wereld. Met 40 keer meer antioxidanten dan bruine rijst, zeven keer meer antioxidanten dan boerenkool en 4 keer meer antioxidanten dan quinoa is jasberryrijst een biologisch superfood dat zijn kenmerkende auberginekleur krijgt van anthocyanine, een antioxidant die voorkomt in bosbessen.

Het groeien van het bedrijf heeft nu de focus. Het is belangrijk om groter te worden om bedrijven zoals Whole Foods te inspireren de voedselbranche mede te veranderen. Recent is het gelukt om in de schappen van 500 winkels te liggen van deze Amerikaanse supermarktketen. Er zijn zoveel bewerkte voedingsmiddelen. Jasberryrijst is natuurlijk en puur. Dat is ons verhaal: we verkopen geen rijst, we verkopen een toegankelijk en betaalbaar superfood voor het dagelijkse leven.

Peetachai: “Je moet echt geloven en overtuiging hebben in wat je doet. En je moet je verhaal kunnen vertellen op een manier die mensen aanspreekt. Wees heel duidelijk met je missie, je verhaal en wat je probeert te doen in de wereld. Ik denk dat de hedendaagse consument echt geïnteresseerd is in het ‘waarom’.”

Peetachai Dejkraisak deelde zijn inspirerende verhaal in de cursus Bonfire with Soul dat ik eind vorig jaar heb gevolgd. Ik vind het een aansprekend voorbeeld van ‘business as a force for good’. Ik hoop dat het ondernemers inspireert om vaker en meer business met ‘soul’ te omarmen.