“Wat is een goede strategie?”

Auteur Paula Buit – Gepubliceerd op Marketing Online

Een aantal geweldige professionals uit de wereld van politiek (Alastair Campbell), reclame (David Droga van reclamebureau Droga5), defensie (Generaal “Sir” Mike Jackson) en activisme (Jeremy Gilley) was woensdag 2 mei jongstleden bijeen voor het mind altering event “Worlds Collide” georganiseerd door het Britse strategennetwerk APG. Elk van de strategische denkers deelde interessante gedachten en perspectieven over waar strategie eigenlijk over gaat. Dit artikel belicht een selectie van de meest inspirerende adviezen van Campbell en Droga.

Strategie gaat over de grote gedachte: Waar wil je zijn? Te vaak wordt strategie genoemd, terwijl tactiek wordt bedoeld. Er is geen standaard formule voor een goede strategie, maar het hebben van een winnaarsmentaliteit is essentieel bij de start volgens Campbell: “Believe you can and you’re halfway there”. En hij vertelde vervolgens een mooi verhaal toen hij de kans kreeg om voorafgaande aan een voetbalwedstrijd een balletje te trappen in het nog lege stadion met de legende Diego Maradona. In een geheel leeg stadion vierde Maradona uitbundig het feit dat hij de bal in het doel trapte, na een aantal keer mis te hebben geschoten. “Visualiseer, visualiseer” riep de voetballer hem toe, aangevend dat je de overwinning voor aanvang van je initiatief moet visualiseren en delen.

Alastair Campbell is journalist, voorlichter en strateeg. Hij is het meest bekend als spindoctor voor de Britse premier Tony Blair. Zijn lessen omvatten aspecten als: Er is geen strategie zolang het niet is opgeschreven, strategie is ook een kans voor het argument om het te laten gebeuren. Waardeer de volgorde en de verschillen van doel, strategie en tactiek. Wees uitgesproken. De beste strategieën zijn een woord, een zin, een toespraak of een boek. En uiteraard: visualiseer de overwinning.

David Droga mag gezien worden als een van de meest creatieve personen in de reclame. Op 22-jarige leeftijd was hij al creatief directeur en partner bij reclameburo Saatchi & Saatchi London en winnaar van vele reclameprijzen. Werd vervolgens Worldwide Chief Creative Officer van de gehele Publicis Group. Inmiddels runt hij zijn eigen reclamebureau Droga5. Reclame kan een belangrijke bijdrage leveren op elk onderwerp of industrie, aldus David Droga. Dat maakt het voor reclamestrategen zo uitdagend om elke nieuwe context goed te doorgronden.

Hij benadrukt dat we over het algemeen nog steeds sterk geraakt en geïnspireerd worden door menselijke waarden in reclame- en marketinguitingen: liefde, angst, verlangen, vrijheid etc. Zijn advies voor het ontwikkelen van een goede strategie: vind een oprechte boodschap dat een gevoel van gedeelde emotie of overtuiging oproept. Dit in plaats van mensen informatie opdringen op basis van de doelstellingen van de ‘verkopende partij’. Creëer boodschappen die aansluiten bij het bestaande gedrag van de doelgroep; haak in op hun voorwaarden. David Droga bedacht een aantal van de meest opmerkelijke (online) campagnes van de afgelopen jaren. Bekijk hier een aantal van zijn bekroonde cases The Great Schlep, PUMA Hardchorus of Prudential Day One Stories.

De APG-sessie in Londen liet zien dat professionals vanuit meerdere vakgebieden zeer interessante perspectieven kunnen bieden op strategische uitdagingen en vraagstukken in de wereld van marketing en reclame. Succes visualiseren, heldere afwegingen maken en aansluiting vinden bij menselijke waarden is zeer waardevolle bagage voor de aanwezige communicatieprofessionals.

Deel via: LinkedInTwitter