Arbeidsmarktcommunicatie

Als merkstrateeg heb ik ook veel arbeidsmarktcommunicatie / employer branding expertise opgedaan de afgelopen jaren. Onder andere bij Publicis Personeel en STEAM employer branding. Op deze manier kwam ik in aanraking met de visies van Lynda Gratton op huidige arbeidsmarkt- en werksituaties en de impact daarvan op de toekomst. Gratton is professor aan de Londen Business School, en staat in de top 20 van ‘business thinkers in the world’ van The Times.

De toekomst van werk

Een aantal geleden was haar boek Forces Shaping the Future of Work erg populair. Dit boek gaat ondermeer over fundamentele veranderingen die we volgens Gratton als mens moeten doormaken: van generalisme naar serieel meesterschap, van geïsoleerde concurrenten naar innovatieve samenwerkers en van hebberige consument naar bevlogen producenten.

The 100-Year Life

Nu heeft ze een nieuw boek geschreven The 100 Year Life – Living and Working in an Age of Longevity. “Increased longevity is causing people to drastically rethink retirement, and to redesign their retirement in ways that best work for them”. Gratton gelooft dat we in de toekomst allemaal langer leven en dat zowel organisaties als individuen daardoor op een hele andere manier moeten kijken naar onderwijs, werk, pensioen, gezondheid. De toekomst van werk krijgt een andere vorm. Moving from move from ‘recreation to re-creation’

Impact op werk, gezondheid, onderwijs doordat we steeds langer leven. De toekomst van werk.
100-Year Life by Lynda Gratton