‘Data? In de digitale wereld worden creativiteit, strategie en missie minstens zo belangrijk’
Joris Merks-Benjaminsen

Merken bouwen in een digitaal tijdperk. Daarover gaat het boek Online Brand Identity van Joris Merks-Benjaminsen. Je moet vanaf het begin online denken. Digitaal is dé mediamix van de toekomst. Zoek naar manieren waarop de consument met jou als merk in gesprek wil. Digitale veranderingen hebben ook veel impact op strategie. 

Bedrijven moeten geen klassieke content of advertenties ook digitaal aanbieden. En de wens om al je klanten te bereiken, wil niet zeggen dat je iedereen dezelfde boodschap op hetzelfde moment moet sturen. Je moet dus anders over je doelgroep gaan denken, andere content gaan bieden, anders je publiek meten en volgen, je moet interactief worden met je publiek. Dat kan alleen als intern in de organisatie ook diverse disciplines gaan samenwerken en digitaal denken.

Online Brand Identity biedt een 4d branding model dat werkt vanuit een digital first mindset maar dat ook in de offline wereld werkt. Het model zoekt de balans tussen data, ratio en hart. Data om te optimaliseren wat je kunt optimaliseren. De kunst is om de data te gebruiken om verschillende typen mensen over hun gehele consumer journey te bereiken. Ratio om strategisch in de toekomst te kijken en experimenten te starten die nodig zijn om future ready te zijn, zelfs als je nog niet goed kunt meten wat ze opleveren. Het hart gaat sneller kloppen als creativiteit en techniek op verrassende manieren bij elkaar komen.

Het 4D Branding model in het boek zet de merkmissie centraal en vertaalt die naar een volledig uitgewerkte strategie van producten en propositie tot en met targeting van advertising en content en het meten en optimaliseren daarvan. En illustreert dit aan de hand van aansprekende cases en doe-het-zelf oefeningen. Aanrader dit boek.