Hartstichting – zesminuten campagne

Hartstichting – publiekscampagne ‘een leven hoeft niet te stoppen bij een hartstilstand’
hartstichtingAanpak

Bij de start van het project was het voor mij als strateeg duidelijk dat dit een complex onderwerp was dat toegankelijk en sterk vereenvoudigd moest worden gemaakt voor een brede doelgroep. Immers, iedereen kan worden geconfronteerd met een hartstilstand. Een gefaseerde aanpak is dan ook aangeraden: eerst het onderwerp op de kaart zetten, vervolgens de stap maken naar ‘weet wat je moet doen’. Zo ontstond vrij snel een raamwerk voor de opbouw van de campagne. Inhoudelijk was er veel onderzoek en insights voorhanden via de Hartstichting dat het fundament vormde voor de belofte: een leven hoeft niet te stoppen bij een hartstilstand. Het tonen van het positieve effect van hulp, om juist de mogelijkheid tot hulp bieden door de doelgroep, laagdrempeliger te maken.

Case beschrijving

Communicatiedoelstelling:

Maak duidelijk dat een hartstilstand vaker voorkomt dan men denkt en de overlevingskansen bij een hartstilstand kan worden vergroot als omstanders weten wat ze moeten doen.

Doelgroep: Volwassen publiek. Breed, omdat iedereen getuige kan zijn van een hartstilstand.

Strategie: Door 6minuten als afzender te kiezen, wordt een van de belangrijkste doelstellingen: het besef dat je 6 minuten hebt om levensreddend in te grijpen, automatisch al dichterbij gebracht. Door 6 minuten te koppelen aan de 3 stappen;112 bellen hartmassage en defibrilleren, worden mensen bewust gemaakt van het fenomeen hartstilstand en van de mogelijkheden om levensreddend op te treden met elkaar verbonden. Het publiek hoeft niet meer machteloos toe te kijken, je kunt nu adequaat handelen. Hoofdboodschap: Een leven hoeft niette stoppen bij een hartstilstand.

Mediastrategie: De mediastrategie heeft ervoor gezorgd dat deze campagne, die zich met de boodschap richt op het grote publiek, een hoog bereik heeft gehad onder de doelgroep 45+ daar waar een hartstilstand het meest voorkomt. Naast de zendtijd die wordt toegewezen via Socutera en restzendtijd in geval van charikorting, is ook bewust primetime zendtijd ingekocht om zeker te zijn van een goed bereik, met de nadruk op 45+. Alle communicatie kanaliseert naar de site6minuten.nl, ondersteunt door een bannering campagne op sites waar ouderen goed vertegenwoordigd zijn. Tijdens de kick-off van de campagne is in de collecteweek door de collectanten aan ruim 4 miljoen huishoudens een creditcard met daarop het zesminutenthema uitgedeeld.

Resultaten: Het aantal mensen dat een reanimatiecursus volgt, is sinds de start van de campagne verdubbeld, er zijn veel meer defibrillatoren verkocht en er was veel aandacht voor de campagne in de media.Het mooiste resultaat is dat het aantal mensen dat een hartstilstand overleeft fors is gestegen.

De campagne is bekroond met een bronzen Effie (2011). Nederlandse Hartstichting, case Zes Minuten. San nominatie (2009)

Titel: Zesminuten Bureau: Publicis Amsterdam Account: Barbara Eugster Copy: Katelijne Kenter, Sander Bergmijer Art: Hans Bolleurs, Sander Jacobs Strateeg: Paula Buit

casesan